بخشی از متن مقاله بررسي سياستهاي فرهنگي ايران و ايتاليا در حوزه صنايع فرهنگي, گردشگري و هنرهاي نمايشي با رويکرد تطبيقي :
سال انتشار : 1393
تعداد صفحات :24
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه مدیریت فرهنگی بدون توجه به سیاستهای فرهنگی سایر کشورها و میزان تأثیر آن بر فرهنگ بومی و نادیده انگاشتن شرایط محیطی رویکردی استراتژیک نبوده و هرگز نمیتوان از این طریق به اهداف غایی فرهنگی دسترسی پیدا کرد. آنچه در این تحقیق مورد نظر است اشاره به همپوشانی و تشابهات فرهنگی دو کشور ایران و ایتالیا است که هر دو از تاریخ و پیشینه فرهنگی چندین هزار ساله برخوردار هستند. روش پژوهش:روش انجام این پژوهش «تحلیل محتوا» است. واحد ثبت برای تحلیل محتوایی, موضوع و اهداف و برای تحلیل واژگانی, کلمه هست. از فیش برگه برای جمعآوری اطلاعات و از سیاهه وارسی جهت ثبت و ضبط, مقایسه و ارزیابی استفاده شد. روش گردآوری اطلاعات پژوهش بهصورت کتابخانهای در بین اسناد و مدارک مرتبط کلیه سیاستهای اتخاذ شده در بخش فرهنگی و گردشگری دو کشور ایران و ایتالیا بهعنوان جامعه آماری است. یافتههای پژوهش: بهطورکلی با نگاهی به سیاستهای کلی فرهنگی ایران و ایتالیا مشخص میشود که ایران دارای 5 هدف کلی سیاست فرهنگی میباشد که در کل 25 راهکار عمومی و 7 راهکار عملی برای رسیدن به آنها پیشبینی شده است؛ و ایتالیا دارای 6 هدف کلی سیاست فرهنگی میباشد که در کل 38 راهکار عمومی و 23 راهکار عملی برای رسیدن به آنها پیشبینی شده است. در این پژوهش در چهار حوضه محتوای سیاستهای فرهنگی, صنایع فرهنگی, گردشگری و هنرهای نمایشی این راهکارهای عمومی و عملی مقایسه شده است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که دو کشور ایران و ایتالیا در چهار حوضه محتوای سیاستهای فرهنگی, صنایع فرهنگی, گردشگری و هنرهای نمایشی و از نظر اصول و سیاستهای کلی دارای همپوشانی و تطابق بالایی هستند و در زمینه راهکارهای عملی با هم تفاوت زیاد داشته و در بسیاری از موارد نزدیکی در این زمینهها متوسط و کمتر از متوسط است.