مقاله تأثير ارزش هاي فرهنگي بر محافظه کاري درگزارشگري مالي شرکتهاي پذيرفته شده بورس اوراق بهادار تهران

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن مقاله تأثير ارزش هاي فرهنگي بر محافظه کاري درگزارشگري مالي شرکتهاي پذيرفته شده بورس اوراق بهادار تهران :


سال انتشار : 1388

تعداد صفحات :26

با توجه به وجود تفاوت های عمده از نظر باورها, ارزش های اعتقادی و فرهنگی در جوامع مختلف, انتظار می رود که با پیشرفت های حاصل شده در حوزه های مختلف از جمله علوم و فناوری اطلاعات, فرهن گهای مختلف بسوی همگرایی فرهنگی حرکت نمایند. در این میان, مباحث مالی با بوجود آمدن شرک تهای چند ملیتی که مشغول فعالیت در جوامع مختلف با فرهنگ های متفاوت هستند, از اهمیت بالایی برخوردار شده است. از طرفی دیگر, ارزش های حسابداری را می توان زیر مجموعه ای از ارز شهای اجتماعی و فرهنگی دانست که ابعادشان در استانداردهای حسابداری و گزارشگری مالی نمایان و با استفاده از مدل ایجاد شده توسط وی برای « گری » می گردد. از اینرو, پژوهشگران حسابداری در ادامه تحقیقات اندازه گیری تأثیر فرهنگ بر روی ارز شهای حسابداری, پژوهش های زیادی را در جوامع مختلف انجام داد هاند. پژوهش حاضر نیز در این راستا و برای پاسخ دهی به این پرسش به انجام رسید, که آیا ارز شهای فرهنگی مطرح شده توسط هوفستد می تواند بر روی محافظه کاری در گزارشگری مالی تأثیر گذار باشد یا نه؟ در راستای آزمون فرضیه های پژوهش, نمونه ای 107 عضوی از بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بین سالهای 1380 تا 1386 انتخاب گردید. در ادامه محافظه کاری در گزارشگری مالی از طریق مدل گیولی و هاین ( 2007 ) اندازه گیری شده و اطلاعات مربوط به متغیر فرهنگ نیز از طریق پرسشنامه استاندارد هوفستد ( 1991 ) جمع آوری گردید. در نهایت همبستگی بین متغیرهای پژوهش از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره, آماره دوربین- واتسون و مدل مورد آزمون قرار گرفت. نتایج بدست آمده از آزمون فرضی ههای پژوهش اگرچه از نظر جهت همبستگی بین متغیرها با پژوهش های قبلی انجام شده در ایران یکسان می باشد, ولی در نهایت همبستگی بسیار ضعیف بین متغیرهای فرهنگ و محافظه کاری در گزارشگری مالی منجر به رد فرضیه های پژوهش و عدم پذیرش رابطه معناداری بین ارز شهای فرهنگی و محافظه کاری در گزارشگری مالی شد.

لینک کمکی