مقاله بررسي تحول بازنمايي جنگ در آثار سينمايي دفاع مقدس (با تأکيد بر آثار رسول ملاقلي‌پور)

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن مقاله بررسي تحول بازنمايي جنگ در آثار سينمايي دفاع مقدس (با تأکيد بر آثار رسول ملاقلي‌پور) :


سال انتشار : 1393

تعداد صفحات :22

مقدمه و هدف پژوهش: رسانه­ها و وسایل ارتباطات جمعی در این عصر به‌صورت اشکال نوینی, توسعه­یافته و بسیاری از تحولات جامعه بشری را تحت­الشعاع قرار داده­اند. با توجه گسترش و تأثیرگذاری رسانه­ها, این پژوهش با تکیه بر صنعت سینما به‌ویژه سینمای دفاع مقدس تلاش کرد تحول بازنمایی جنگ در سینمای دفاع مقدس با تأکید بر آثار رسول ملاقلی‌پور با بهره­مندی از نظریه بازنمایی و دیدگاه‌های استوارت هال, چگونگی بازنمایی جنگ در سه دوره جنگ, بازسازی و اصلاحات را مورد مطالعه قرار دهد. روش پژوهش: روش تحقیق به لحاظ استراتژی, توصیفی, به لحاظ مسیر اجرا, تحلیل محتوا, به لحاظ دوره زمانی مورد بررسی, طولی, به لحاظ زمان مورد بررسی, گذشته‌نگر, از نظر ماهیت و هدف, بنیادی و از نظر جمع‌آوری داده‌ها, کمی است و جامعه آماری پژوهش شامل تمام فیلم­های سینمایی (15 فیلم) ساخته شده توسط ملاقلی‌پور می­باشد که سه فیلم افق, هیوا و مزرعه پدری به‌عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. یافته­ها: یافته­های تحقیق حاکی از آن است که فیلم افق که دوره جنگ را نمایندگی می­کند, شهادت‌طلبی و حضور در جبهه به‌صورت داوطلبانه و بازنمایی دشمن در مقام شر و باطل و نیروی ایرانی به‌عنوان خیر و حق از دغدغه‌های کارگردان بوده است. فیلم هیوا که مربوط به دوره بازسازی می­باشد, به مباحث اجتماعی, واقعیات تلخ بعد از جنگ و مروری بر جنگ از زاویه انتقادی و عدم همدلی و خودسری برخی از سربازان را به تصویر می­کشد و در نهایت فیلم مزرعه پدری که دوره اصلاحات را نمایندگی می­کند اشاره به اعتراضات و ناخرسندی‌های اجتماعی از جنگ را نشان می­دهد. نتیجه‌گیری: کارگردان تلاش کرده است متناسب با فضا و شرایط اجتماعی هر دوره به بازنمایی رویدادها و وقایع سه دوره جنگ, بازسازی و اصلاحات, متناسب با زمان ساخت فیلم­ها بپردازد که یافته‌های برآمده از تحقیق, این امر را به‌خوبی نمایان می‌سازد.

لینک کمکی