بخشی از متن مقاله موانع انجام پژوهش توسط اعضاي هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي, واحد ساري :
سال انتشار : 1390
تعداد صفحات :18
مقدمه: آگاهی از موانع پژوهش جهت برنامهریزیهای مؤثر به منظور ارتقای کمی و کیفی پژوهش در دانشگاههای کشور ضروری به نظر میرسد؛ لذا پژوهش حاضر به منظور شناسایی موانع اصلی پژوهش و بررسی وضعیت موجود آنها در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری صورت پذیرفت. روش پژوهش: این پژوهش, مطالعهای توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری به تعداد 162 نفر در سال تحصیلی 90_89 بود که از این میان 113 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته 26 سؤالی در طیف پنج گزینهای لیکرت که روایی صوری و محتوایی آن تأیید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 75/0 به دست آمده بود, استفاده گردید. دادهها با کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمونهای تحلیل عاملی و t تک نمونهای تحلیل گردیدند. یافتهها: عوامل «فرهنگ پژوهشی جامعه» و «آموزش محوری» به عنوان مهمترین و عامل «سیستم حمایتی» به عنوان کم اهمیتترین موانع پژوهشی از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری مطرح گردیدند. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که مهمترین مانع انجام پژوهش, فقر فرهنگ پژوهشی در جامعه میباشد. در واقع این امر سبب میشود تا پژوهش نه تنها به عنوان یک ضرورت در توسعه علمی و به تبع آن توسعه همه جانبه کشور, قلمداد نگردد بلکه به آن به عنوان کالایی تجملاتی نگریسته شود و به این ترتیب عزمی جدی در رفع موانع متعددی, که خود ناشی از همین فقر فرهنگ پژوهش هستند, وجود نداشته باشد.