بخشی از متن مقاله رابطه هوش اجتماعي مديران, ذهنيت فلسفي آنان و سلامت سازماني مدارس در مقاطع تحصيلي سهگانه آموزش و پرورش شهرستان بناب :
سال انتشار : 1390
تعداد صفحات :26
مقدمه و هدف پژوهش: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش اجتماعی مدیران, ذهنیت فلسفی آنان و سلامت سازمانی مدارس مقاطع سهگانه تحصیلی آموزش و پرورش شهرستان بناب میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر روش, توصیفی- همبستگی, و از حیث هدف, کاربردی است و نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای, از بین مدیران مدارس مقاطع سهگانه تحصیلی آموزش و پرورش شهرستان بناب انتخاب شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از پرسشنامههای هوش اجتماعی سیلو را شامل 21 سوال, سلامت سازمانی پارسونز شامل 40 سوال و ذهنیت فلسفی اسمیت شامل 60 سوال, از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه استفاده گردیده است. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون فرضیهها, نشان دهنده تایید رابطه هوش اجتماعی, بعد آگاهی اجتماعی و بعد مهارتهای اجتماعی با سلامت سازمانی و رد سایر فرضیهها میباشد. نتیجهگیری: بین میزان سلامت سازمانی مدارس دارای مدیران برخوردار از هوش اجتماعی, آگاهی اجتماعی و مهارتهای اجتماعی (بالا, متوسط و پایین) در مدارس شهرستان بناب تفاوت معنیداری وجود دارد, ولی بین میزان سلامت سازمانی مدارس برخوردار از ذهنیت فلسفی و ابعاد آن تفاوت معنیداری وجود ندارد.