بخشی از متن مقاله بهسازي سازمان و نقش عامل تغيير :
سال انتشار : 1387
تعداد صفحات :12
بهبود در سازمان, فرایند کارهاوامور, یکی از اقدامات اساسی در سازمانها است. اما نکته مهم و قابل توجه دریاره «بهسازی سازمان» این است که یک اقدام و فرایند آگاهانه, و برنامه ریزی شده در زمینه توسعه تواناییهایی است که منجر به عملکرد بالا, اثربخشی, کارآیی و سلامت سازمانی میگردد. روش کار عبارات از ایجاد تغییر و نهادینه کردن ارزشهای نو و اعتماد در محیط سازمان است. این تفکر ابتدا ار کرت لوین ناشی شده که به انجماد زدایی, تغییر و سپس به تثبیت در رفتار میپردازد. لاری گرینر نیز به موضوع بهسازی و تغییر متوالی بهم پیوسته یا تغییر منظم و مرحلهای پرداخته است. مدل بهسازی سازمانی که هارولد لویت مطرح کرده است با مدل لوین و گرینر تفاوت دارد. وی سازمان را به عنوان یک سیستم چهار متغیره نگاه میکند که شامل وظایف سازمانی, ساختار, تکنولوژی نیروی انسانی است. از دید لویت, مدیر باید متوجه اثرات و عکسالعملهائی باشد که ممکن است تغییر روی متغیرهای دیگر داشته باشد. بطور اختصار, بهسازی سازمان از دیدگاههای مطرح شده, فرایند زیر را طی خواهد کرد:بررسی مسائل سازمان, تشخیص مسائل, برنامهریزی برای ایجاد تغییر و بهبود, اجرای تغییرات عملی, و نهایتاً, ارزیابی و بازخور تغییرات انجام شده. آخرین اقدام در فرایند بهسازی سازمان, مطلع نمودن مدیریت و مدیران سازمان از نتایج بهسازی سازمان است.