بخشی از متن مقاله بررسي مؤلفههاي ضروري براي کاربرد اثربخش فناوري اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزش عالي کشاورزي از ديدگاه دانشجويان :
سال انتشار : 1392
تعداد صفحات :22
هدف اصلی این تحقیق, بررسی مؤلفههای ضروری برای کاربرد اثربخش ICT در آموزش عالی کشاورزی ایران میباشد. روش انجام این تحقیق توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدههای کشاورزی میباشد. از این جامعه یک نمونه 230 نفری از دانشجویان به روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب گردید. دادههای تحقیق از طریق یک پرسشنامه که روایی آن به وسیله جمعی از متخصصان تأیید گردید و پایایی آن با محاسبه از طریق ضریب کرونباخ آلفا, 84% برآورد شد, گردآوری شدند. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده از نرمافزار SPSSV16 استفاده شد. بر اساس نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی در این مطالعه, مؤلفههای ضروری در شش عامل گروهبندی شدند که در مجموع 1/68 درصد از واریانس مربوط به عاملها را تبیین نمودند. این شش عامل به ترتیب تحت عنوان تفکر جامعنگر و نوسازی, عدالت در دسترسی, امکان دسترسی, اجرا و عملیات, تخصص و مهارت و فرهنگ و بینش نامگذاری شدند. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد مؤلفههای مذکور توانستند 5/59 درصد از تغییرات متغیر کاربرد اثربخش ICT را تبیین نمایند