بخشی از متن مقاله اثربخشي رهيافت مدرسه مزرعه با تأکيد برتوليد محصولات سالم (موردمطالعه: گوجهفرنگيکاران بخش کاکي) :
سال انتشار : 1395
تعداد صفحات :24
مدرسه مزرعه, رهیافتی مؤثر برای افزایش ظرفیت کشاورزان در بهکارگیری فناوریهای جدید در مزرعه است که میتواند موجب بهبود امنیت و سلامت غذایی شود. در استان بوشهر این رهیافت از سال 1387 اجرا شده است. سنجش اثربخشی این مدارس میتواند در جهت توسعهی کمّی و کیفی آن مؤثر بوده و نتایج کاربردی مفیدی را فراهم آورد. ازاینرو, هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی این رهیافت بوده که با محوریت تولید محصولات سالم در بین گوجهفرنگیکاران بخش کاکی اجرا شده است. در این پژوهش از الگوی کرکپاتریک به شیوه توصیفی- تحلیلی و بهصورت پیمایش در بین تمامی گوجهفرنگیکاران شرکتکننده در برنامه مدرسه مزرعه (80 نفر) استفاده شد. ابزار پژوهش پرسشنامهای بود که روایی آن به تأیید پانل متخصصان دانشگاهی و کارشناسان جهاد کشاورزی رسید. پایایی پرسشنامه نیز با انجام یک مطالعهی راهنما و محاسبهی ضریب آلفای کرونباخ 72/0 تا 86/0 برای ابعاد مختلف الگوی کریک پاتریک مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که وضعیت ابعاد چهارگانه الگوی کریک پاتریک شامل واکنش, یادگیری, مهارت و نتایج در سطح مطلوبی قرار دارند. علاوه بر آن, نتایج تحلیل رگرسیون خطی چندگانه نشان داد پراهمیتترین متغیرهای تأثیرگذار در بُعد یادگیری شامل سطح زیر کشت, میزان اراضی و تولید بودند که 38% از واریانس متغیر وابسته (یادگیری) را تبیین نمودند. این در حالی است که در خصوص بُعد مهارت, این متغیرها شامل تحصیلات, سابقه کشاورزی و تولید بودند که تبیین 31% از واریانس مهارت را بر عهده داشتند. درنهایت پیشنهادهایی در راستای بهبود اثربخشی رهیافت مدرسه مزرعه ارائه شدهاست.