بخشی از متن مقاله بررسي عوامل اثرگذار بر نوآوري بازاريابي خوشه کسبوکار خرما در استان خوزستان :
سال انتشار : 1396
تعداد صفحات :17
هدف از انجام تحقیق, شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوری در بازاریابی خوشه کسبوکار خرما در استان خوزستان بود. تحقیق حاضر ازلحاظ ماهیت موضوع, از نوع پژوهشهای کمی و ازنظر هدف از نوع کاربردی است. ازلحاظ روش تحقیق, توصیفی – همبستگی و تحلیلی از نوع علی – ارتباطی, ازنظر کنترل متغیرها و به لحاظ زمانی, پیشین پژوهی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران, معاونین و مسئولین بازاریابی کارگاههای تولید و فراوری خرما, عضو خوشه کسبوکار خرمای استان خوزستان میباشد. تعداد این کارگاهها 67 عدد بوده که 392 تن در آنها در زمینه بازاریابی اشتغال دارند. در این تحقیق جهت تعیین جمعیت موردمطالعه از روش نمونهگیری متناسب استفاده گردید و تعداد نمونه موردنظر بهتناسب جمعیت روستاها انتخاب شدند. با استفاده از جدول ارائه شده از سوی مورگان و کرجسی (1970) و با توجه به تعداد نفرات و حجم جامع مورد مطالعه تعداد نمون این تحقیق 190=n نفر برآورد گردید. متغیر وابسته تحقیق, ابعاد نوآوری بازاریابی در خوشه کسبوکار خرما بوده و متغیرهای مستقل شامل ویژگیهای فردی, عوامل سیاستگذاری, عوامل زیرساختی, عوامل اقتصادی, عوامل اجتماعی, عوامل مدیریتی, عوامل آموزشی بود. نتایج حاصل از رگرسیون گامبهگام نشان داد که پنج متغیر عوامل سیاستگذاری, عوامل آموزشی, عوامل اجتماعی, عوامل اقتصادی و عوامل مدیریتی بهطور تعاملی 3/83 درصد از تغییرات متغیر وابسته تحقیق را تبیین نمودند. همچنین نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که عوامل آموزشی – ترویجی بیشترین اثر مستقیم و غیرمستقیم را بر متغیر وابسته داشته است.