بخشی از متن مقاله بررسي چالشهاي بکارگيريفناوري مديريت تلفيقي آفات با رويکرد مدرسه در مزرعه در بين باغداران(مورد مطالعه: شهرستان پاوه) :
سال انتشار : 1394
تعداد صفحات :24
امروزه جهان با مشکل بزرگی به نام رشد جمعیت مواجه است که یکی از پیامدهای آن کمبود غذا میباشد. از سویی بخش عمدهای از تأمین غذای این جمعیت رو به رشد به بخش کشاورزی مربوط میشود, در همین راستا افزایش تولیدات بخش کشاورزی ضرورتی انکار ناپذیر بوده است. اما این افزایش تولید با مشکلات زیست محیطی متعددی روبه رو شده است. در این راستا برنامههایی مانند مدیریت تلفیقی آفات که یکی از روشهای کشاورزی پایدار است مطرح گردید, اما با چالشها و موانع زیادی نیز مواجه است. هدف از انجام این پژوهش, بررسی چالشهای به کارگیری فناوری مدیریت تلفیقی آفات با رویکرد مدرسه در مزرعهبود. این تحقیق از نوع توصیفی است و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری تحقیق, باغداران شرکت کننده در کلاسهای (IPM/FFS), به تعداد 130 نفر بودند که همگی از طریق سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه بود. روایی محتوایی آن با کمک متخصصان جهاد کشاورزی و اعضای هئیت علمی گروه ترویج دانشگاه رازی تأیید گردید.به منظور تعیین پایایی, پرسشنامه تدوین شده در بین 30 نفر از افراد جامعه مورد مطالعه در منطقه پاوه که جز نمونه انتخاب شده نبودند مورد پیش آزمون قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ آن (87/.=α) به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که از دیدگاه باغداران مورد مطالعه چالشهای بکارگیری فناوری مدیریت تلفیقی آفاتعبارتنداز: مسائل مالی و زیرساختی, فنی و مدیریتی, مسائل فردی و انگیزشی, ویژگیهای نوآوری, ابهام و ریسک و ضعف اطلاعات و دانش باغداران. نتایج این مطالعه میتواند در بهبود و تسریع برنامههای بعدی به برنامهریزان و سیاستگذاران بخش مذکور کمک نماید