بخشی از متن مقاله پژوهشي تحليلي در عبادت پيامبر اکرم(ص) قبل از بعثت :
سال انتشار : 1391
تعداد صفحات :37
پیرامون عبادت پیامبر اکرم(ص) قبل از بعثت و نحوهی آن که براساس چه شریعتی بوده است, سه نظریه ارائه شده است: 1ـ براساس نظریهای که به فخر رازی, گروهی از شافعیه, ابوحسین بصری و پیروانش نسبت داده شده است, پیامبر اکرم(ص) قبل از بعثت خداوند را عبادت نمیکرده و پیرو هیچ شریعتی نبوده است. این گروه برای اثبات ادعای خویش به بعضی از آیات تمسّک جسته و انجام اعمال عبادی توسط پیامبر(ص) را قبل از بعثت به مقتضای عادت میدانند. 2ـاکثر اصولیان بر این اعتقادند که پیامبر اکرم(ص) قبل از برانگیخته شدن به پیامبری, خداوند را عبادت میکرده است. پیروان این نظریه در تعیین شریعت اختلاف کردهاند. گروهی ایشان را پیرو شرایع پیشین ـ بهصورت نامتعیّن یا گروهی از پیامبران یا یکی از پیامبران اولوالعزم ـ میدانند. اکثر احناف, حنابله و بعضی از مالکیه و شافعیه قائل به متعبّد بودن پیامبر اکرم(ص) به شرایع پیشین قبل از بعثت هستند؛ چنانکه امام شافعی, ابومنصور ماتریدی, ابواسحاق اسفرایینی, قاضی ابویعلی و شوکانی بر این دیدگاه هستند. آیات و ادلهی عقلی از مبانی استدلال این گروه بهشمار میروند. در مقابل جمهور مالکیه, جمهور متکلمان و اشاعره و جمهور معتزله, پیامبر اکرم(ص) قبل از بعثت را صاحب شریعتی مخصوص خود ایشان میدانند؛ چنانکه امام مالک, قاضی ابوبکر باقلانی, ابوحسین بصری, فخر رازی, ابنعابدین, طوسی و مجلسی بر این باورند. اینان نیز به روایات و ادلهی عقلی استناد نمودهاند. 3ـ برخی مانند غزالی, آمدی, سیدمرتضی, سُبکی, نووی و امام الحرمین جوینی قائل به توقف در عبادت یا عدم عبادت پیامبر اکرم(ص) قبل از بعثت هستند. براساس این نظریه, اصل, عدم وقوع است و دلیلهای دو گروه قبلی نیز با هم ناسازگار بوده و هیچیک بر دیگری ترجیحی ندارد. با بررسی و تحلیل دلایل, میتوان گفت: پیامبر اکرم(ص) قبل از بعثت, خداوند را عبادت میکرده است؛ اما دربارهی تعیین شریعت ایشان قبل از بعثت, از آنجا که جوهرهی شرایع آسمانی یکی است و تمام پیامبران, حلقههای متصل یک سلسله بهشمار میروند, ایشان متعبّد به شرایع پیامبران پیشین بهصورت نامتعیّن بوده است.