بخشی از متن مقاله بررسي شيوه هاي آموزش به شهروندان در اجرا و بهرهبرداري از شبکه فاضلاب :
سال انتشار : 1395
تعداد صفحات :22
این تحقیق با هدف افزایش مشارکت شهروندان در اجرا و بهره برداری از طرحهای فاضلاب, از طریق اجرای شیوههای آموزشی به منظور کاهش مشکلات فنی, اقتصادی, اجتماعی و محیطزیستی مورد بررسی قرار گرفت. تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است .با استفاده از تکنیک پرسشنامه و تکمیل آن توسط شهروندان به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق, مشترکین شبکه فاضلاب شهر مشهد شامل ساکنین اماکن مسکونی و مشترکین خاص (کارگاهها, رستورانها, بیمارستانها ) از منطقه یک شهر مشهد می باشد. جامعه آماری, شهروندان و مشترکین خاص منطقه یک شرکت آب و فاضلاب مشهد و نمونه آماری384 نفر با استفاده ازروش نمونهگیری تصادفی ساده از طریق فرمول کوکران انتخاب شد. به منظور اعتبارسنجی پرسشنامه از روش اعتبار صوری استفاده شد. بدین نحوه که پرسشنامه در اختیار مدیران و کارشناسان ستاد مرکزی شرکت آب و فاضلاب مشهد گذاشته شد و با استفاده از نظرات آنان اعتبار پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت دادهها با نرم افزار SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. برای بررسی نرمال بودن دادهها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و جهت آزمون فرضیهها از آزمون تی تک نمونهای, آزمون خی دو و آزمون همبستگی رتبهای اسپیرمن, استفاده و دو فرضیه پیشنهادی تحقیق تائید گردید. فرضیهها شامل:1- مشارکت مردم بر اجرا و بهره برداری از شبکه فاضلاب موثر است.2- اجرای شیوههای آموزش در اجرا و بهرهبرداری از شبکه فاضلاب موثر است. نتایج تحقیق نشان داد بین میزان آگاهی افراد و سطح تحصیلات رابطه وجود دارد. هرچه سطح شغلی افراد در جامعه بهتر باشد میزان آگاهی آنها از شبکه فاضلاب نیز بیشتر خواهد بود. از عوامل موثر در عدم استقبال و مشارکت عمومی از طرحهای فاضلاب میتوان به مشکلات مدیریتی, اقتصادی, هزینههای اجتماعی, اطلاعرسانی, اشاره کرد. با توجه به نتایج حاصله, اجرای شیوههای آموزشی در افزایش مشارکت شهروندان در طرح های آب و فاضلاب به عنوان یکی از روش های مهم مدیریتی شهری مطرح شده است