مقاله بررسي معيارهاي محيط‌زيستي مکان گزيني احداث مراکز خريدوفروش خودرو (Auto Mall)

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن مقاله بررسي معيارهاي محيط‌زيستي مکان گزيني احداث مراکز خريدوفروش خودرو (Auto Mall) :


سال انتشار : 1396

تعداد صفحات :24

توسعه شهری همراه با پیشرفت در تکنولوژی و صنعت, علاوه بر تغییر در سیما و کالبد شهر, سبب تغییر در ساختارهای فرهنگی, اجتماعی, اقتصادی شهروندان نیز گشته است. این تغییرات اساسی سبب افزایش تقاضا و به‌تبع آن عرضه اجناس و خدمات شده است. دراین میان پیدایش مشکلاتی نظیر ترافیک شهری , نیاز به فروشگاه‌های بزرگی که تمامی نیازهای شهروندان را پوشش دهد, افزایش داده­است. در همین راستا ورود بازارهای موضوعی مانند بازارهای تلفن همراه, فرش و..., ازجمله آخرین متدهای عرضه و فروش محصولات در عرصه تجارت است. ازجمله بازارهای موضوعی که امروزه در زندگی شهرنشینی, بسیار موردتوجه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌باشد, بازار خودرو (Auto Mall) است. بازار خودرو مکانی برای تمرکز خدمات و معاملات به‌حساب می‌آید که علاوه بر متمرکز کردن معاملات اقتصادی در آن, از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی, محیط‌زیستی در سطوح پراکنده شهر جلوگیری می‌کند. این بازار به دلیل ارایه خدمات گسترده در آن و همچنین تجمع خودروها, نیازمند مکان گزینی درست برای جلوگیری از هرگونه آسیب‌های محیط‌زیستی بر محیط‌های شهری و افزایش بار آلودگی در سطح شهر هستند. به همین منظور در تحقیق حاضر به کمک مطالعات و بررسی منابع و پروژه‌های متفاوت در سطوح مختلف, معیارهای محیط‌زیستی مکان گزینی انتخاب شدند و سپس به کمک فرآیند سلسله مراتبی (AHP) اهمیت آن مشخص و اولویت‌بندی شدند. در همین راستا 3 معیار طبیعی و ایمنی و سازگاری به‌عنوان معیارهای اصلی محیط‌زیستی برگزیده شدند و معیار طبیعی که خود شامل 7 زیر معیار است با وزن نسبی 528/0 به‌عنوان مهم‌ترین معیار در مکان گزینی بر اساس معیارهای محیط‌زیستی مشخص گردید.

لینک کمکی