بخشی از متن مقاله نظريه آنتروپي از ديدگاه روانشناسي و تأثير آن در مالي رفتاري :
سال انتشار : 1393
تعداد صفحات :29
حضور پررنگ نظریه نوین مالی و فرضیه بازارهای کارا در بازار سرمایه, وجود برخی شواهد تجربی و استثناهای بازار که با الگوها و فرضیههای فوق قابل بیان نبودند, زمینهساز پیدایش نظریه دیگری با عنوان «مالی رفتاری» گردید. این نظریه تاثیر فرآیندهای روانشناسی در تصمیمگیریهای مالی و نحوه تعیین رفتار بازارهای مالی را بیان میکند. این رویکرد که حاصل ادغام روانشناسی و مالی است, منجر به ارائه چهره دقیقتر و تازهتری از رفتار انسان در بازارهای مالی شده است. هم چنین, این نظریه در تعیین این که: آیا الگوهای بحث شده در ادبیات مالی واقعی و یا ناشی از دادهکاوی میباشند؟ کمک مینماید. هدف اصلی این پژوهش بررسی نظریه آنتروپی از دیدگاه روانشناسی و تأثیر آن در نظریههای مالی رفتاری است. بنابراین در این مقاله, پس از بررسی مفهوم و چگونگی ظهور و شکوفایی مالی رفتاری, نظریه آنتروپی تشریح شده و در ادامه الگوهای روانشناسی تصمیمات انسانی عرضه میشود. در نهایت, چنین نتیجهگیری میشود که نظریه آنتروپی اطلاعات, میتواند بهعنوان پایهای برای درک و پیش بینی رفتار سرمایهگذاران در بازارهای مالی استفاده شود. اصول محافظه کاری, طرح یا نمایندگی, رفتار جمعی, اطمینان بیش از حد, زیانگریزی و ریسکپذیری در زیان برخی از موارد مهم آنتروپی فردی هستند که بر رفتار مالی تاثیر دارند. با استفاده از این دانش مشاوران مالی قادر خواهند بود پرتفویی متناسب با اهداف و گرایشهای هر سرمایهگذار ارائه دهند. هم چنین, با توجه به هزینهبر بودن اطلاعات, شناخت و بهکارگیری نظریه آنتروپی اطلاعات منجر به درک الگوهای تصمیمگیری مالی و استفاده بهینه از اطلاعات موجود میشود.