بخشی از متن مقاله نظريه (بازنمايي) و انگارههاي معنايي گفتمان رسانهاي آمريکا از اسلام و ايران :
سال انتشار : 1394
تعداد صفحات :36
چکیده رویکرد «ساختگرایانه بازنمایی» به عنوان یکی از رویکرد های نظریه «بازنمایی» نقش محوری در حوزه رسانه ای آمریکا دارد. بر اساس این رویکرد, از آنجا که رسانهها به ساخته شدن «نظامهای یادآوریکننده تعاریف» کمک میکنند, بازنماییهای رسانهای در شکل دادن به نگرشهای عمومی نسبت به «دیگران»(دشمنان) تأثیرگذار هستند و ذهنیت و دانش عمومی یک جامعه یا گفتمان را بر اساس تصویر یا انگارهای که خود برمیسازند در قبال غیر یا غیرخودی تولید و توزیع مینمایند. ایالات متحده , برای بیش از سه دهه است که شکلگیری موج جدید اسلامگرایی بعد از انقلاب اسلامی را که محوریت و مرجعیت آن را ج.ا.ا بر عهده داشته, با وقایع ایران پیوند زده اند. به این ترتیب, در منظر تحلیلگران, استراتژیستها و مقامات آمریکایی ایرانهراسی و اسلامهراسی به گونه غیرقابل تفکیکی در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر مورد تعریف و تفسیر قرار گرفتند. مقاله حاضر در تلاش است تا از رهگذر نظریه «بازنمایی سوگیرانه» به تبیین یکی از مهم ترین ابزارهای سیاست خارجی آمریکا در موضوع اسلام و هراسی و ایران هراسی بپردازد. نگارندگان بر این باورند که رسانههای آمریکایی, نقش محوری و تعیین کننده در «بازنمایی سوگیرانه» از چهره اسلام سیاسی و جمهوری اسلامی ایران دارند.