بخشی از متن مقاله ارائه مدل انتخاب ناوگان شاول و کاميون با هدف کمينهسازي هزينهي واحد عمليات ترابري :
سال انتشار : 1393
تعداد صفحات :16
انتخاب ناوگان مناسب ترابری در معادن روباز باتوجه به اختصاص بیش از نیمی از هزینهها به عملیات بارگیری و باربری, میتواند منجر به کاهش چشمگیر هزینههای تولید شود. این انتخاب متاثر از تنوع تولیدکنندگان, اندازه, مشخصات فنی و قیمت این ماشینآلات, همچنین گوناگونی شرایط محیطی و عملیاتی معادن بوده و فرآیند پیچیدهای دارد. در این مقاله مدلی ریاضی برای انتخاب اندازه و تعیین تعداد شاولهای هیدرولیکی و کامیونهای موردنیاز, به عنوان رایجترین سیستم بارگیری و باربری, با هدف کمینهسازی هزینهی واحد این عملیات ارائه شده است. شرایط فنی, محیطی و عملیاتی در قالب محدودیتهایی شامل سازگاری ارتفاع پلهی استخراجی معدن و ارتفاع برداشت یا بارگیری شاول, ظرفیتهای شاول و کامیون موجود در بازار, تأمین ظرفیت معدنکاری سالانه, سازگاری ارتفاع تخلیهی شاول و بارگیری کامیون و ظرفیت آنها و کمینه بودن زمان انتظار در مدل لحاظ شدهاند. این مدل برای حمل و نقل 20 میلیون تن سنگ در سال در معدنی با شرایط مشخص حل و اندازه و تعداد ماشینآلات موردنیاز به همراه هزینهی واحد عملیات ترابری تعیین شده است.