بخشی از متن مقاله مقايسه و ارزيابي روش هاي پايدارسازي زمينلغزش (مطالعة موردي: زمينلغزش کيلومتر 194 راه آهن ملاير - کرمانشاه) :
سال انتشار : 1394
تعداد صفحات :26
گزارشات متعدّد وقوع زمینلغزش در کیلومتر 194 پروژه راهآهن غرب در استان کرمانشاه, منجر به انجام تحقیق پیش روی در مورد علل و نحوه گسترش لغزش زمین در منطقه مذکور و مطالعه روشهای پایدارسازی زمینلغزش گردید. در این پژوهش, به بررسی نقش جادهسازی در وقوع زمینلغزش و بررسی روشهای مؤثّر در پایدارسازی زمینلغزش و مقایسه عملکرد و کارایی روشهای مذکور پرداخته شده است. در این تحقیق, با عملیات نقشهبرداری, جابهجایی و حرکت نقاط معیّنی در محدوده زمینلغزش در فواصل زمانی مشخّص نسبت به نقطه مبنا در خارج از محدوده لغزش طی 4 ماه متوالی قرائت و کنترل گردید. آزمایشهای شناسایی در محل, توسّط کارشناسان پژوهشگاه بینالمللی زلزله و آزمایشگاه فنّی مکانیک خاک استان انجام گردید. مدلسازی سه بُعدی زمینلغزش در نرمافزار FLAC-3D بر اساس نتایج نقشهبرداری و حفر گمانهها, انجام شد. برای پایدارسازی زمینلغزش از روش اصلاح هندسی شیب و نصب زهکش استفاده شده و شیروانی پس از اصلاح شیب مجدّداً در نرمافزار, مدل و تحلیل گردید. نتایج مدلسازی شیب اصلاح شده نشان از کاهش میزان جابهجایی و پایداری شیب دارد. در ادامه, روش پیشنهاد شده توسّط مهندس مشاور طرح نیز در نرمافزار مدلسازی و نتایج با روش اصلاح هندسی مقایسه شد. نتایج به دست آمده نشان میدهد که روش اصلاح هندسی نسبت به روشهای دیگر در پایدارسازی زمینلغزش عملکرد بهتری دارد.